سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کامپیوتر - میکروپروسسور

صفحه اصلی پست الکترونیک


رایانه هاى 64 بیتى از راه میرسد

سه شنبه 83 دی 29

"مایکروسافت "، به همراه شرکتهاى "اینتل" و "AMD"، دست به دست یکدیگر داده اند تا رایانه هاى64 بیتى را جایگزین رایانه هاى 32 بیتى کنند.به گزارش پایگاه اینترنتى " پى سى ورلد"، شرکت "AMD" در سپتامبر سال2005 میلادى، نخستین پردازنده64 بیتى ویژه رایانه هاى شخصى را با نام

"اتلن 64 " 64( Athlon) به بازار داد و از همان زمان مشخص شد که دوران رایانه هاى32 بیتى به پایان خود نزدیک شده است . شرکت " AMD " از آن زمان تلاش زیادى کرده است که شرکت "مایکروسافت " را به ارائه نگارش64 بیتى "ویندوز ایکس پى" متقاعد کند و "مایکروسافت " نیز پیش از این چندین بار تاریخ عرضه "ویندوز ایکس پى پروفشنال ایکس 64 " 64(Windows Xp Professional x) خود را عقب انداخته بود. شرکت "اینتل" نیز در این مدت تلاش کرد عقب ماندن از شرکت " AMD " در زمینه تولید پردازنده هاى32 بیتى را با نبودن سیستم عامل64 بیتى مناسب، توجیه کند. اما با ورود به سال2005 ، دو شرکت "مایکروسافت " و "اینتل" نیز آمادگى خود را براى ورود به دنیاى رایانه هاى شخصى64 بیتى اعلام کرده اند به طورى که طبق آخرین اخبار، شرکت مایکروسافت تا اواسط سال جارى نسخه نهایى ویندوز64 بیتى خود را به بازار میدهد و اینتل نیز در همان زمان پردازنده پنتیوم 64 بیتى خود را عرضه خواهد کرد.



نوشته شده توسط مهدی در ساعت 6:40 صبح
نظرات شما ()

هاردهای کمر شکن:

یکشنبه 83 دی 27

 شرکت توشیبا در سال 2004 بر روی هارد درایوهایی کار می کرد که به گفته این شرکت اولین مدل از هاردهایی هستند که اطلاعات را به صورت ستون وار یا خطی ذخیره می کنند، فن آوری که به کمک آن می توان حجم بیشتری از اطلاعات را بر روی هارد درایوهای کوچکتر ذخیره کرد.

این فن آوری با تولید هارد درایو MK4007GAL به ثبت رسید. این هارد با ضخامت 5 میلیمتری که داشت ، می توانست 40 گیگا بایت اطلاعات را در خود جای دهد.این فن آوری همچنین برای تولید MK8007GAH نیز بکار گرفته شد تا صفحه هارد درایوی با قطر 1.8 اینچ با حجم اطلاعاتی 80 گیگا بایت نیز توسط این شرکت به تولید برسد.وقتی بیت های اطلاعاتی که در واقع بارهای مغناطیسی میکروسکوپیک هستند، قرار است بر روی هارد درایو ذخیره شوند، باید در کنار یکدیگر بر روی صفحه هارد بنشینند. به این ترتیب علاوه بر این که از فاصله بین بیت های اطلاعاتی کاسته می شود، کیفیت ذخیره سازی اطلاعات نیز با لا خواهد رفت.این شرکت قصد دارد، تولید انبوه هاردهای 40 و 80 گیگا بایتی خود را در نیم سال اول سال 2005 براه بیاندازد.

همچنین شرکت فوجیتسو که از جمله تولید کنندگان هارد درایوهای کوچک قابل حمل است ، توانسته هارد درایوی با ظرفیت 100 گیگابایت تولید کند.جالب اینجاست که این هارد درایو بر خلاف مدلهای قبلی که سرعت چرخش صفحه آنها rpm 4200 بود، سرعت چرخشی معادل rpm 5400 دارد.این در حالی است که این شرکت توانسته است مصرف این هارد را بنحو چشمگیری کاهش دهد.تولید چنین هارد درایوی در ابعاد کوچک ، ظرفیت 100گیگابایت و دور چرخشی بیش از rpm 4200 را می توان تحولی در این صنعت به حساب آورد.با بکار گیری این هاردها در دستگاههای laptop علاوه بر اینکه مصرف باتری آنها کاهش می یابد، حجم اطلاعات ذخیره شده در آنها نیز تا 100 گیگا بایت افزایش می یابد.

از طرف دیگر شرکت Seagate که از تولید کنندگان اصلی هارد درایو است ، یک ماه پیش رکورد ذخیره اطلاعات در هارد درایو را شکست و توانست 400 گیگابایت اطلاعات را در یک هارد درایو به نام باراکودا جای دهد.

این هارد درایو از فن آوری SATA استفاده می کند که سرعت انتقال اطلاعات آن چندین برابر مدل های معمولی است.این هارد همچنین از سیستم NCQ نیز بهره می برد. سیستم NCQ می تواند استهلاک اطلاعات در حین انتقال را به صفر برساند و علاوه بر سرعت ، کیفیت اطلاعات انتقال داده شده را نیز بالا ببرد.

سرعت چرخش صفحه این هارد rpm7200است.این شرکت قصد دارد در ماههای آینده هارد درایوی با مشخصات بالا و سرعت چرخش 10000 دور در دقیقه را وارد بازار نماید.هارد درایوی با ظرفیت 400 گیگابایت در rpm 10000 غیر قابل تصور است!

این در حالی است که قدرتمند ترین هارد درایوهای شرکت Maxtor با ظرفیت 300گیگابایت ، سرعت چرخشی در حدود rpm 4500 دارند.در حال حاضر محصول جدید شرکت Seagate با این حجم عظیم ذخیره اطلاعاتی ، کاربرد عمومی چندانی ندارد و از آن ، بیشتر برای ایستگاههای کامپیوتری استفاده می شود.ولی نکته مهم این است که نیاز کاربران به ذخیره اطلاعات با حجم بالاتر همواره رشد صعودی داشته وروزی خواهد رسید که همین هارد درایو 400 گیگا بایتی نیز نمی تواند نیاز آنها را برآورده کند.



نوشته شده توسط مهدی در ساعت 4:45 صبح
نظرات شما ()